Groepslessen zwemmen

Dinsdag groepslessen in Kontich

Zwembad De Nachtegaal 

Dinsdag van 18u - 20u30.

Adres: Duffelsesteenweg 145, 2550 Kontich.

Reeks 1 - september

indeling nieuwe kindjes12/9/23
1 ste les19/9/23
laatste les19/12/23
geen les op31/10 en 7/11
aantal lessen12
lidgeld105 euro


Reeks 2 - januari

indeling nieuwe kindjes12/12/23
1 ste les9/1/24
laatste les26/3/24
geen lessen13/2
aantal lessen11
lidgeld100 euro


Reeks 3 - april

indeling nieuwe kindjes26/3/24
1 ste les16/4/24
laatste les18/6/24
geen lessen
aantal lessen10
lidgeld95 euro


Vrijdag groepslessen in Mortsel


Reeks 1 - september

indeling nieuwe kindjes
1 ste les
laatste les
geen lessen
aantal lessen
lidgeld


Reeks 2 - januari

indeling nieuwe kindjes15/12/23
1 ste les12/1/24
laatste les29/3/24
geen lessen16/2
aantal lessen11
lidgeld100 euro


Reeks 3 - april

indeling nieuwe kindjes22/3/24
1 ste les19/4/24
laatste les21/6/24
geen lessen10/5
aantal lessen9
lidgeld85 euro

Zondag groepslessen in Mortsel

Zwembad Den Bessem

Zondag 1 tussen 12u en 14u, zondag 2 tussen 14u00 u tot 16u30 u.

Adres: Liersesteenweg 15, 2640 Mortsel

Reeks 1 - september  

indeling nieuwe kindjes10/9/23
1 ste les17/9/23
laatste les17/12/23
geen lessen5/11
aantal lessen13
lidgeld115 euro


Reeks 2 - januari

indeling nieuwe kindjes17/12/23
1 ste les14/1/24
laatste les24/3/24
geen lessen18/2
aantal lessen10
lidgeld90 euro


Reeks 3 - april

indeling nieuwe kindjes24/3/24
1 ste les21/4/24
laatste les16/6/24
geen lessen19/5
aantal lessen8
lidgeld80 euro


Wat betekenen de groepsnummers?

De verschillende groepen krijgen een groepsnummer die overeenkomt met het niveau.

Hier worden de groepsnummers 10 tot en met 90 gebruikt (niveau1 : groepen 10,  niveau 2 groep 20, ….)

Als er veel kindjes in een zelfde niveau zitten moeten we daar 2 of meer groepen van maken.
Dan gebruiken we “tussennummers”.

Voorbeeld: er zijn 3 groepen van niveau “2” , deze krijgen dan 20, 21 en 22 als groepsnummer.

Als een kindje een lessenreeks in een niveaugroep heeft gedaan maar nog niet volledig klaar is voor een nieuw niveau, dan kan het ook naar een “tussengroep gaan”.

Voorbeeld: je kindje heeft groep 30 gedaan maar niet alle doelen gaan even goed of zijn niet allemaal bereikt, dan kan hij/zij naar groep “35” gaan.

Hier vind je een overzicht van de lesdoelen per niveau

Richturen groepslessen

Hieronder vind je een richtuur voor de groepslessen.
Deze uren zijn niet vast en kunnen veranderd worden.
Indien er bv veel kindjes in een bepaald niveau zijn.

dinsdag



kein badgroot bad
18.30 uurniveau 1niveau 4
19.00 uurniveau2niveau 5
19.30 uurniveau 3niveau 6
20.00 uurniveau 3 +niveau 7, 8, 9




vrijdag



kein badgroot badgroot bad
18.00 uurniveau 1niveau 4niveau 7
18.30 uurniveau2niveau 5niveau 7+
19.00 uurniveau 3niveau 5+niveau 8
19.30 uurniveau 3 +niveau 6niveau 9




zondag



klein badgroot badgroot bad
12.00 uurniveau 1niveau 4niveau 7
12.30 uurniveau 2niveau 5niveau 7+
13.00 uurniveau 3niveau 5+niveau 8
13.30 uurniveau 3+niveau 6niveau 9
14.00 uurniveau 3+niveau 4niveau 7
14.30 uurniveau 3niveau 4 +niveau 7+
15.00 uurniveau 2+niveau 5niveau 8
15.30 uurniveau 2niveau 5+niveau 8+
16.00 uurniveau 1niveau 6niveau 9

Lesdoelen en brevetten

Bij Creactief zijn onze groepslessen gericht op een breed scala aan zwemvaardigheden, beginnend bij waterwennen voor kinderen vanaf ongeveer 3 jaar, gevolgd door het leren zwemmen vanaf ongeveer 5 jaar, tot aan geavanceerde zwemtraining voor gevorderde kinderen en jongeren. Deze lessen volgen een gestructureerd programma dat is gebaseerd op de “leerlijn zwemmen”, ontwikkeld door het Instituut voor Sportbeheer en Baan 4, en sluit ook aan bij de eindtermen van het onderwijs. Overeenkomstig zijn ook de brevetten opgebouwd.

In onze groepslessen focussen we ons niet op leeftijd, maar op vaardigheidsniveau. We streven ernaar om elk kind in de meest geschikte niveaugroep te plaatsen, wat we beoordelen tijdens een testles aan het begin van elke lessenreeks.

Het leerproces binnen onze groepslessen is onderverdeeld in vijf fases:


Fase 1: Waterwennen (niveau 1 en 2) - Beginnend bij babyzwemmen tot kinderen zich zonder angst vrij in het water kunnen bewegen.

Fase 2: Zelfredzaamheid (niveau 3 en 4) - Focus op springen, zelfstandig uit het zwembad komen, drijven en voortbewegen in het water, met de overgang van het kleine naar het grote bad.

Fase 3: Leren Zwemmen (niveau 5) - Aanleren van de eerste effectieve zwemslag, beginnend met de schoolslag.

Fase 4: Verbreden (niveau 6 en 7) - Verbetering van de schoolslag, leren van grotere afstanden en kennismaking met andere zwemslagen en vaardigheden.

Fase 5: Verdiepen (niveau 8 en 9) - Verfijning van de technieken van verschillende zwemslagen en verbetering van het uithoudingsvermogen, inclusief de start van reddend zwemmen.


Wat betekenen de groepsnummers?

De verschillende groepen krijgen een groepsnummer die overeenkomt met het niveau.

Hier worden de groepsnummers 10 tot en met 90 gebruikt (niveau1 : groepen 10,  niveau 2 groep 20, ….)

Als er veel kindjes in een zelfde niveau zitten moeten we daar 2 of meer groepen van maken.
Dan gebruiken we “tussennummers”.

Voorbeeld: er zijn 3 groepen van niveau “2” , deze krijgen dan 20, 21 en 22 als groepsnummer.

Als een kindje een lessenreeks in een niveaugroep heeft gedaan maar nog niet volledig klaar is voor een nieuw niveau, dan kan het ook naar een “tussengroep gaan”.

Voorbeeld: je kindje heeft groep 30 gedaan maar niet alle doelen gaan even goed of zijn niet allemaal bereikt, dan kan hij/zij naar groep “35” gaan.

Hier vind je een overzicht van de lesdoelen per niveau

brevetten

We werken met de brevetten van "Fred Brevet" voor onze groepslessen. Er is geen vastgesteld moment voor het afleggen van een brevet; zodra een zwemmer klaar is, kan het brevet behaald worden. Het is niet altijd nodig dat een zwemmer alle brevetten in volgorde behaalt; soms worden bepaalde brevetten overgeslagen om direct een hoger niveau te bereiken. Vanwege de grote niveauverschillen tussen sommige brevetten, kan het soms langer duren om een hoger brevet te behalen.




Evaluatie

Evaluatie Van elke zwemmer houden we een evaluatie bij, over de verschillende groepen heen. Zo hebben we steeds een zicht op het kunnen en de nog te behalen doelen, en deze evaluatie dient ook om de groepsindeling te maken bij een nieuwe reeks. Hier vind je een voorbeeld van een evaluatiefiche groepslessen.

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x